Skip to: Site menu | Main content

Nyheter

När jag vill berätta elller kommentera något förhållandevis aktuellt så sker det här.

 

 

 

Eslöv och Roskilde Airshow

I år hade vi bättre tur med vädret i Eslöv. Den 22 augusti var det dags för fly-in med många intressanta flygplan på fältet. Trots att jag bara bor en mil därifrån hade jag hittills aldrig sett Sten Svenssons T-28 i luften, så det var roligt. På marken en metallklump och i luften så graciös. Men dagens höjdpunkt var en flygtur i en Cessna 172 med självspakning (höll på att skriva självspäkning) inklusive överflygning av det egna huset. Alltid kul att flyga små flygplan.

Dagen efter var det så dags för Roskilde Airshow. Det mesta är sig likt från gång till gång, jag börjar tröttna lite på en del inslag... Men det är alltid något som är nytt och den här gången var det inte vad som helst utan Red Arrows från England. Det var verkligen allt man kunnat hoppas på och lite till. Där ligger Team 60 i lä, även om de också är otroligt skickliga. Som vanligt blev det en del filmat så ta en titt på videon och njut av flygkonst när den är som bäst.

Red Arrows på Roskilde Airshow, 23 augusti 2009.


[ Överst på sidan ]

Fokker Dr. 1 i luften

Söndagen den 2 november skrevs det verkligen flyghistoria. Mikael Carlsons nybyggda Fokker Dreidecker gjorde då sin första flygtur. Den pågick i 23 minuter och avlöpte väl. Flygplanet har en originalmotor från 1917, en roterande le Rhone på 110 hästkrafter, och kan därför sägas vara genuinare än många andra replikor som i regel drivs av nyare motorer.

Målningen som Mikael har valt är den som användes av Johann Janzen i Jasta 6, i mars 1918.

Premiärturen för Mikael Carlsons nybyggda Fokker Dreidecker 1.


[ Överst på sidan ]

Göteborg Aero Show

Sista helgen i augusti var det högtidsstund för alla som befann sig på västkusten. Då var det premiär för Göteborg Aero Show på Säve flygplats, årets största flyguppvisning i Sverige.

Temat var svenskt, svenskbyggt eller svenskägt, så det var inga utländska uppvisningar i år. Men enligt planerna ska det utökas till nästa gång och det verkar som det ska bli ett årligt evenemang av det hela. Det märktes att det var första gången, det gnisslade en del i arrangörsmaskineriet.

Säve flygplats är som gjort för sådana här flygdagar. På lördagen satt vi uppe på ett berg och hade perfekt utsikt över uppvisningarna och på söndagen höll jag mig på fältet och kunde studera de parkerade flygplanen närmare. Aeroseum, ett flygmuseum nere i underjorden, var också intressant. Det är värt ett besök redan nu, och kan nog bli riktigt bra med tiden.

En liten kavalkad av vad som bjöds under de två dagarna kan avnjutas nedan. Längre avsnitt finns i vanlig ordning på YouTube.

Blandade godbitar från den första upplagan av Göteborg Aero Show.


[ Överst på sidan ]

Så blött, så blött...

Skånes Veteranflygförening hade flygträff på Eslövsfältet i lördags. Många flygplan blev det, men för min del regnade tyvärr hela evenemanget bort. Var där och vände och höll på att fastna i leran.

En av sammanlagt två bilder som jag hann ta genom nervevad ruta innan kameran riskerade att drabbas av allvarliga vattenskador. Eslövs flygfält, 23 augusti 2008.


[ Överst på sidan ]

T-28 nästan klar

Den T-28 Trojan som ska bo på Eslövsfältet verkar närma sig flygfärdigt skick. Vid en titt idag i hangaren (som det måste behövts skohorn för att få in den i) såg den ut som på bilden nedan, och montering av små plåtar under stabben pågick som bäst.

Vi är många som ser fram emot att få se T-28:an i luften. Hoppas det inte dröjer så länge innan ett nytt sorts motorbuller kan höras över nejden...

[ Överst på sidan ]

Danmarks Flyvemuseum

Midsommar tillbringades hos goda vänner i en stuga i norra Själland. På vägen hem passade vi på att besöka Danmarks Tekniska Museum i Helsingör, av vilket Danmarks Flyvemuseum utgör en betydande del. Det är ett stort och väldisponerat museum med många härliga flygplan. Flera av dem kan man dessutom inte bara titta på utan också sitta och klättra runt i, vilket uppskattades inte minst av alla barn som var där. Jag fick köa flera gånger för att komma ner i sitsen på någon klassiker...

En Consolidated Catalina och en Gloster Meteor, båda i dansk tjänst på 1950-talet, får representera den digra samlingen i bilder.


Bland det mest intressanta var ett pågående byggprojekt av en kopia av en F.F. 49c, ett biplan som användes både militärt och civilt i Danmark på 1920-talet. Det är den civila varianten som håller på att byggas, en kopia av ett exemplar som ingick i DDL - Det Danske Luftfartsselskab - vid deras premiär i linjetrafik 1920.

F.F.49c vid Stege, Møen 1919. Bild från projektets arkiv.


Bygget pågår helt öppet på museet, så man kan gå runt bland halvfärdiga vingar och pontoner och prata med dem som deltar i projektet.



[ Överst på sidan ]

Flygdag i Ljungbyhed

Sista dagen i maj arrangerade LAS, Ljungbyheds Aeronautiska Sällskap, tillsammans med bland annat SFF en flygdag i strålande solsken. Det var Safir-träff också, så på plattan stod ett tjugotal Saab Safirer uppställda.

Det bjöds på en hel del olika uppvisningar, från Tiger Moth till Vampire, men det roligaste och mest spännade var att Bertil Gerhardt var där med båda Biltemas godbitar, Spitfire och Mustang, och visade upp dem med bravur både i luften och på marken.

Dagens citat kommer från två femåringar:
"Är det en spitfire?"
"Nej, det är en looping."

Jag filmade förstås under dagen och en del av det kommer säkert att dyka upp här på sajten vad det lider, men under tiden kan det alltid beskådas direkt på YouTube. Lite sköna stillbilder blev det också. Ett axplock kommer här.

[ Överst på sidan ]

Sk 12 på Eslövs flygfält

Det blev en tur till Eslövsfältet härförleden. Jag kom vid lunchtid och det var inte mycket aktivitet i luften, bara en av polisens helikoptrar som landade för tankning. Desto mer på marken! Fallskärmshopparna höll på att göra sig i ordning och det skruvades och fixades i och utanför ett par av hangarerna.

En Tiger Moth rullades ut och efter det en Focke-Wulf FW 44 Stieglitz, Sk 12 i Flygvapnet, som fram den den tyska invasionen av Danmark och Norge den 9 april 1940 var stationerad i Eslöv som skolflygplan. Nu gick motorn lite ojämnt och behövde justeras innan eventuell flygtur. Jag hann tyvärr inte vara kvar för att se om den kom upp i luften senare under dagen.

Motorn provkörs på Sk 12 SE-BWU. Eslövs flygfält, 24 maj 2008.


[ Överst på sidan ]